Maart 2013 - Kopieën - Stichtingchauffeurstoekomst 2016 -2017

Stichting Chauffeurstoekomst
KVK 56199317 - Rechtspersoon
ABNAMRO reknr: NL35ABNA0484876546
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Collumn

Sociale lekken in Europa.

VERN geeft al jaren aan dat het mis is met de open grenzen binnen Europa. Zeer langzaam begint men zich nu te realiseren dat er wat aan gedaan moet worden. Het is niet alleen in de transportsector waar het mis is. Als men kijkt naar bijvoorbeeld de bouw en grote infra projecten, dan is het veel goedkoper om Portugese bouwvakkers hier heen te halen. De afdracht van sociale premies in Portugal ligt veel lager dan in Nederland. Men mag hier twee jaar werken voor dat men verplicht is om de sociale premies in Nederland te betalen. Vaak gebeurt dit via uitzendbureaus , die in de verschillende landen personeel werven. In twee jaar zijn meestal de grote bouwprojecten wel klaar, als dit niet zo is, dan werft men gewoon nieuw personeel, die weer twee jaar vooruit kan.
Het scheelt echt enorm veel geld, want bijvoorbeeld in Bulgarije betaalt men maar 14% aan sociale premies. Het gevolg is dat er nu ongeveer 50.000 bouwvakkers in Nederland thuis  zitten.
De crisis in de bouw heeft hier natuurlijk ook aan bijgedragen, maar toch is het zorgelijk te noemen.
Illegale postbus constructies zijn moeilijk aan te pakken, want als men eindelijk een dergelijke constructie voor de rechter brengt in Polen of Bulgarije, dan laat men het bedrijf klappen en is het jammer dan. Om dergelijke constructies aan te pakken heeft men de SNCL opgericht, ook wel de CAO-politie genoemd. Deze organisatie is opgericht om buitenlandse uitzendbureaus aan te pakken, maar vaak leid dit niet tot succes, want als deze bedrijven failliet gaan, gaat men vrolijk verder met een nieuw bedrijf. De politiek is nu echt aanzet!!!

De Cyprus constructie.

Chauffeur Henk viel zonder werk, want zijn baas kon de moordende concurrentie uit Midden en Oost-Europa niet meer aan. Hij kreeg een aanbod om in dienst te treden van het Cypriotische uitzendbureau AFMB. Hij kon 2.500,- euro per maand netto gaan verdienen.
Hij kon uiteraard een tijdelijk contract krijgen.
Onbekend is wat Henk zijn recht is op een uitkering bij werkloosheid, voor zijn pensioen of arbeidsongeschiktheid. In Nederland is hij op deze wijze niet meer verzekerd, wat een groot risico voor zijn gezin is. Ook krijgt hij zijn hypotheek rente teruggave niet meer van de belastingen. Sociale premies worden door deze werkgever op Cyprus betaalt, dit is een stuk goedkoper. In pakkende teksten worden werkgevers overgehaald om te kiezen voor deze constructie, want de afdrachten in Cyprus zijn een stuk lager. De pensioenen en de afdracht SOOB hoeven dan ook niet meer te worden betaald. Voor Henk betekent het tevens dat hij blijft zitten met een gat in zijn latere AOW uitkering en zijn pensioen is dan ook een stuk lager. Voorlichting over zijn rechten op Cyprus of een loonstrookje krijgt men ook niet. Er is nu een rechtszaak in Nederland geweest, aangespannen door een chauffeur tegen zijn werkgever, want zijn werkgever had hem op de loonlijst geplaatst in Cyprus zonder dat de chauffeur dit wist. Hij kreeg tot zijn verbazing een ontslagbrief uit Cyprus, onvoorstelbaar!
De chauffeur heeft deze rechtszaak uiteraard gewonnen.
De overheden in de goedkope landen zijn er absoluut niet bij gebaat om de meestal foutieve constructies aan te pakken, want er is grote werkloosheid in deze landen en de gelden die binnen komen zijn meer dan welkom. Zelfs als er vragen worden gesteld aan deze overheden, onderbouwt met bewijzen, dan ontkent men glashard deze praktijken.
Alle verwijzen naar de Europese Richtlijnen en dat zij die keurig volgen, enkele geven zelfs aan dat zij het beter doen dan West-Europa, je moet maar durven.

Maar het kan nog gekker. Als de vrachtwagen op Cypriotisch kenteken is gezet en men zet er een chauffeur bijvoorbeeld uit Bulgarije op, dan is het hek helemaal van de dam. In Bulgarije betaalt men niet meer dan 14% loonheffing. Tevens hebben wij nog nooit gehoord dat deze vrachtwagens terug gaan naar Cyprus om APK gekeurd te worden. Over de wegenbelasting enz. maar niet te spreken.   
Transportbedrijven die deze constructies toe passen, voeren een zeer kortzichtig beleid.
Men gaat er vanuit dat als zij op deze wijze, de kosten drukken, zij uiteindelijk meer winst maken. Dit is ook al verleden tijd, want de opdrachtgever vraagt op dit moment lagere prijzen aan deze transportbedrijven, die al 20% onder de kostprijs rijden door deze constructies. Er zijn nu al transportbedrijven failliet gegaan met Oost-Europese chauffeurs.

Op dit moment zijn er vragen gesteld in de Tweede Kamer, want het speelt in de bouw, in de agrarische sector, transport, binnenvaart en nog vele andere sectoren. Dit kost de Nederlandse overheid vreselijk veel geld. Belasting opbrengsten dalen fors en zij die nog werken of een pensioen ontvangen, gaan steeds meer inleveren. De sterken in Nederland worden steeds zwakker. Als wij dadelijk allemaal financieel zwak zijn, wie gaat dan de rekening betalen?  De politieke Eurofielen moeten zich maar eens gaan afvragen waar zij mee bezig zijn.
VERN zal hier aandacht voor blijven vragen, want als het blijft druppelen op een steen, dan gaat de steen uiteindelijk kapot.

VERN






 

©stichtingchauffeurstoekomst.nl - 2016

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu