oude home - Kopieën - Kopieën - Stichtingchauffeurstoekomst 2017-2018

Stichting Chauffeurstoekomst
Ga naar de inhoud

oude home - Kopieën - Kopieën

Archief
Chauffeurstoekomst eindejaarswens en een overdenking
Van de Voorzitter Stichting Chauffeurs Toekomst.

Hallo beste mensen,

Het is een tijdje stil geweest , maar ik vond het wel raadzaam om in deze donkere dagen voor Sinterklaas ( op dit moment voorbij ), Kerst en Oud en Nieuw toch eens even terug te blikken .
Om met Sinterklaas te beginnen, kado’s heb ik niet weg te geven ,Dat is iets wat in het beroepsgoederenvervoer eigenlijk ook nooit gebeurd , dus dat is niets nieuws .

Hetzelfde geld voor ons CAO 2015/16, een mager eindbod van de werkgevers, maar gezien de gegeven omstandigheden en dan bedoel ik dus een zwakke achterban misschien wel een kado , Je zou zelfs kunnen zeggen een onverdiend kado, er is namelijk door het grootste deel van de werknemers niets gedaan om de werkgevers te bewegen tot een beter eindbod!
Dan zijn we ook gelijk aangeland bij het magische jaar 2014 en inderdaad, dat is 0.0 noppo floppo , niks nada njente , oftewel 2014 ligt in de prullenbak , is verdwenen achter de horizon , daar praten we niet meer over . ook een direct gevolg is van de vooral niet actiebereide achterban.

Feit is, indien de leden van de vakbonden instemmen met het eindbod is 2014 afgesloten met 0 en rijst er een veel belangrijker vraag
“Wat gaan WIJ, en met wij bedoel ik JULLIE, met de jaren 2015/16 doen ?”

Die komende 2 jaren,2015/16, gaan belangrijk worden, De bedoeling is dat hier de basis gelegd word voor de broodnodige vernieuwingen in het beroepsgoederenvervoerarbeidsvoorwaardenbeleid (wel een mooie voor Scrabble) , denk hierbij aan de verhoging van het basis loon , het loon bij ziekte , een fatsoenlijke onregelmatigheidstoeslag , verbetering van de verblijfskostenvergoeding , scholing op doordeweekse dagen, een 8 urige werkdag maar ook zeker het regelgeving en handhavingsverhaal , dit is zomaar een kleine greep over een aantal zaken die in andere CAO’s allang geregeld zijn en waar wij 300 jaar in achterlopen .

Nu gaat iedereen zeggen “Wie gaat dat betalen” en “Wij zijn al te duur in vergelijking met Oost Europa”. Wie de media goed gevolgd heeft kon zien dat er belangrijke stappen vooruit zijn gemaakt op het gebied van arbeidsverdringing, Het inmiddels 11 stappen plan, De politieke wil in Nederland om de arbeidsverdringing aan te pakken, zie de WAS maar ook de wet keten aansprakelijkheid.

Maar ook verderop in Europa, kijk naar wat er in Duitsland wat er gebeurt met de invoering en controle van het minimum loon € 8,50 per uur , Het verbieden van de 45 uur weekendrust doorbrengen in de cabine in Duitsland, Belgie en Frankrijk, de constante druk van de media op de politiek in verscheidene Europese landen over de misstanden in het Europese wegvervoer, Bijna dagelijkse berichtgeving over uitbuiting, slavernij ,arbeidsverdringing, verkeersveiligheid, illegale cabotage en het verlies aan banen waardoor ook belasting en premie inkomsten worden misgelopen.
Dichter bij huis, in de sector zelf, diverse verladers en verzekeringsmaatschappijen die het gedoe met goedkope MOE-landers zat worden, enkele transporteurs die weer Nederlandse wagens en chauffeurs in gaan zetten en niet uit te vlakken, de grote grijze golf die binnen enkele jaren met pensioen gaat ( vraag je maar eens af hoeveel 60+ er nu op de auto’s zit ).

Gevolg van dit alles zal zijn dat er in de zeer nabije toekomst er een groot tekort aankomt van vakbekwaam en gedegen personeel in het beroepsgoederenvervoer en dat gaat financiële consequenties hebben voor de opdrachtgevers , Men zal moeten betalen voor “TRANSPORTZEKERHEID”.
Dat houdt in dat ook onze werkgevers meer lucht krijgen om betere salarissen te betalen , alleen dit zullen wij wel af moeten dwingen , immers kinderen die zwijgen gaan nooit niets krijgen !

Daarom durf ik te stellen dat de angst die bij vele heerst een valse angst is, één die ingegeven is door onwetendheid.
Ik durf keihard te stellen dat als wij allemaal ( werknemers en werkgevers) onze verantwoordelijkheid durven te nemen de komende jaren, SAMEN de ratrace naar de bodem kunnen stoppen.
Dat er een HOLLANDS GOUDEN www.chauffeurstoekomst.nl gloort, zeker ook voor de Nederlandse Chauffeur en Nederland Transportland, die volgens ons nog steeds nummer 1 is.

De diverse belangen organisaties zijn het er allemaal wel over eens ( wij hebben de koppen bij elkaar gestoken en onze wrevel achter ons gelaten) nu de jongens en meiden onderweg nog want zonder jullie stem zijn wij ook hulpeloos wij hebben jullie stem en mening nodig. Investeer in je eigen ChauffeursToekomst en kom 13-12 om 10uur naar het Postiljon Motel in Dordrecht om daar jezelf te laten zien en je stem te laten horen , jullie zijn onze kracht om naar de toekomst een echte toekomst te bouwen voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in het beroepsgoederenvervoer !

Ik hoop jullie te mogen begroeten in Dordrecht en dat wij samen sterk een echte nieuwe actiebereide wind kunnen laten waaien, want zwijgen is geen optie meer !!!

Er rest mij niets anders als jullie een heel fijn Kerstfeest en een fijne jaarwisseling en naar 2015 2016 een heeeeeeeeeeeeeeel goed vernieuwingstraject want het gaat wel om ons aller toekomst.


Met altijd strijdbare groet ,
JH (Loek) Koenders ,
Voorzitter , Stichting Chauffeurstoekomst SCT.




EEN WOORD VAN DE VOORZITTER

11 augustus 2014
Hallo lieve mensen ,
Het is een tijdje rustig geweest met de zogenoemde nieuwsbrief  via de site van www.chauffeurstoekomst.nl, dit wil niet zeggen dat er niets gebeurd, integendeel. Alleen er zijn ook andere mediamiddelen en ja we leven op een elektronische snelweg waar het mediaverkeer razendsnel veranderd, denk aan Twitter en Facebook  en als er morgen weer een nieuw mediakanaal wordt aangeboord dan zullen wij daar zeker ook op inspringen  .
Om jullie een klein idee te geven waar wij allemaal mee bezig zijn, kijk eens op Your driving future , Your Future, Drive it. chauffeurstoekomstvacature/transportpage. Dit is een pagina waar zowel werkgevers en werknemers koste(n)loos en op een snelle, actuele wijze hun gegevens uit kunnen wisselen m.b.t. vraag en aanbod op de vacaturemarkt .
Vervolgens is onze cabotage-  app nog steeds actueel. Wij kunnen jullie melden dat veel van deze data ook daadwerkelijk al gebruikt is om zaken op de kaart te krijgen bij de officiële instanties, dus blijf ook zeker deze data aanleveren .
Wij hebben ook een pagina gelanceerd waar jullie zelf melding kunnen maken van slechte werkgevers, cabotage overtreders, uitvlaggers etc.  maar ook zeker beeld materiaal van bijvoorbeeld de toestanden die langs de snelwegen en de parkeerplaatsen afspelen. Denk hierbij aan de problematiek die nu speelt met de uitwijkende MOE- landchauffeurs, die in de grensgebieden een soort van no- mansland aan het creëren zijn om zo de wekelijkse rusttijd van 45 uur te ontwijken in de ons omringende buurlanden, met uiteraard alle ongewenste en onmenselijke uitwassen.
Jullie snappen uiteraard dat wij daarbij jullie hulp hierbij hard nodig hebben om alle gegevens aan te leveren, immers jullie zijn onze ogen en oren onderweg. Dat jullie privacy gewaarborgd is moge duidelijk zijn, zo doen wij dat!
Dan komen wij nu uit bij het CAO verhaal;  ook daar zijn wij direct, danwel indirect, bij betrokken via  cao- cie en zelfs - delegatie van de vakbonden. Immers het gaat ook om onze arbeidsvoorwaarden voor het geval sommige het nog niet wisten, wij zijn ook gewoon net als jullie chauffeur, niets meer en niets minder.
Zoals jullie al weten , hebben de werkgevers (TLN) de vakbonden (FNV CNV en de Unie) uitgenodigd om 10 september te komen praten. Het is alleen wel vreemd, nadat de werkgevers de onderhandelingen erg abrupt hebben afgebroken na Nieuwegein, waarna zij hebben aangegeven niet meer verder te willen praten over een loonvraag van 3%,  verbonden aan een 1 jarige CAO.  Ze het  SOOB-CAO  er doorheen gejast hebben (120 miljoen in 3 jaar),  ze nu een uitnodiging versturen zonder agenda. M.a.w. het gaat nu niet over een 1 jarig CAO en de loonvraag van 3% maar over nieuwe afspraken en laten we er maar genoegzaam van uitgaan dat dit niet over structurele verbeteringen in wat voor vorm dan ook van onze arbeidsvoorwaarden gaat. TLN geeft voorts aan dat een CAO- loos tijdperk voor hun ook een ongewenste situatie is, iets wat zij zelf gecreëerd hebben na Nieuwegein. Het moge duidelijk zijn dat wij bijzonder kritisch zullen zijn naar hetgeen 10 september op tafel gaat komen, immers boer pas op je kippen wanneer de vos de passie preekt.
Waarom hebben wij ons tijdelijk op de achtergrond gehouden? Wel simpel; omdat er ook positieve zaken zijn te melden zeker in het kader van het GELIJK WERK, GELIJK LOON verhaal en dit in de diverse media alsmede in de politiek een groot aandachtspunt is. Om het zo te stellen, er is wel degelijk een verandering gaande m.b.t.  ongegeneerde uitbuiting van MOE- landers en niet alleen in het beroepsgoederenvervoer, ook in ander bedrijfstakken is het meer dan gemeengoed om een “dure” Hollander te vervangen door een goedkopere buitenlander. Het moge duidelijk zijn dat wij van www.chauffeurstoekomst.nl hier meer dan bij betrokken zijn, al dan niet op de achtergrond. Uiteraard gesteund door jullie inzet en aanvoer van gegevens in woord en beeld, waarvoor heel veel dank!
Wij willen jullie ook zeker uitnodigen om een kijkje te nemen op de Facebookpagina van www.chauffeurstoekomst.nl (waarvan ik kan melden dat dit een meer dan overtuigend succes is). Simpel te vinden door het FB- teken aan te klikken op onze homepage. Het enigste verzoek is om het wel concreet bij de feiten te houden en het niet te laten verworden tot een ordinaire scheldpagina. Overigens wordt er in principe niets verwijderd of gecensureerd(behoudens enge ziektes, zeer beledigende/discriminerende schuttingtaal), in tegenstelling tot andere zogezegde Facebookpagina' s. Wij gaan ervan uit dat een ieder volwassen genoeg is om met dit medium op een verantwoorde manier om te gaan.
Dat wij jullie ook keihard nodig hebben om ons aller situatie te verbeteren spreekt voor zich. Ik bedoel als we met 50.000 man/vrouw naar Assen kunnen dan moeten we toch zeker in staat zijn om met  5000 man/vrouw op te komen voor onze eigen poen?
Wij gaan er in ieder geval na deze vakantieperiode weer fris en stevig tegen aan en wij hopen dat jullie ons ook nu weer willen steunen in deze strijd, die ook zeker de strijd van jullie is. Maar misschien nog veel belangrijker een strijd die gaat om onze eigen toekomst en die van de mensen die wij liefhebben, kortom al datgene waarvoor jij onderweg bent, gewoon eerlijk loon voor eerlijk werk!
Jullie zien, het is een hele hap geworden, wij zijn op vele fronten bezig voor een eerlijke transportmarkt, misschien zijn wij(incl. jullie) de dwarsliggers die het spoor recht houden? Wij willen wel benadrukken dat wij zeker zonder jullie inzet niets waard zijn.
Immers luidt onze slogan nog steeds: alleen ben je niets, maar samen staan we sterk !

Met altijd strijdbare groet ,
JH (Loek) Koenders ,
Voorzitter , Stichting Chauffeurstoekomst  SCT.



VANAVOND IN HET
EUROPADEBAT
OM 21.30 UUR

[image:image-1]
VOORZITTER VAN  CHAUFFEURSTOEKOMST LOEK KOENDERS
Nieuwsuur trapt op donderdag 1 mei de start van de Europese verkiezingscampagne af met een speciale live-uitzending. In Maastricht gaan acht Europese lijsttrekkers met elkaar in debat overthema's als de euro, migratie en werkloosheid. Twan Huys en Mariëlle Tweebeeke presenteren het debat samen.
Link naar de uitzending: europadebat

Gepubliceerd op 2 mei 2014  

Lijsttrekkers in debat over Europa

Bij de Europese verkiezingen op 22 mei doen negentien partijen mee. In de Nieuwsuur Verkiezingsspecial kruisen de Europese lijsttrekkers van de acht partijen de degens: Esther de Lange (CDA), Marcel de Graaff (PVV), Paul Tang (PvdA), Hans van Baalen (VVD), Sophie in 't Veld (D66), Bas Eickhout (GroenLinks), Dennis de Jong (SP) en Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP).

De namen zullen niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen. Met de bekendheid van de Europese lijsttrekkers is het over het algemeen slecht gesteld. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 90 procent van de Nederlanders niet weet wie Esther de Lange, Dennis de Jong en Bas Eickhout zijn.

Debatthema's
Nieuwsuur legt de lijsttrekkers vier stellingen voor. De eerste heeft betrekking op een onderwerp dat de afgelopen jaren het nieuws heeft gedomineerd: de eurocrisis. In het zuiden van Europa groeit de kritiek op de euro, net als in West-Europa. PVV-leider Geert Wilders wil de euro afschaffen en terug naar de oude munt. Hoe kijken de andere partijen naar de toekomst van de euro?

De eurocrisis brengt in heel Europa een golf van werkloosheid teweeg. In Nederland zitten veel afgestudeerde jongeren thuis zonder baan of ze moeten noodgedwongen genoegen nemen met een baantje ver onder hun opleidingsniveau. Moet Europa ingrijpen en zo ja, hoe? Daarover buigen de lijsttrekkers zich tijdens de tweede stelling.

En hoe zit het met de macht van het parlement? Ze kunnen geen wetsvoorstellen indienen, geen Europese leiders op het matje roepen of een falende Eurocommissaris naar huis sturen. Moet dat veranderen, vraagt Nieuwsuur de lijsttrekkers in de derde stelling. De sluitende stelling van het debat gaat over arbeidsmigratie. De golf arbeiders uit Oost-Europa blijft uit, maar het vrije verkeer binnen de Europese Unie heeft zeker nadelen.

Publiek
Niet alleen de lijsttrekkers gaan vanavond met elkaar in debat, ook het publiek speelt een belangrijke rol. Het stelt prikkelende vragen over het al dan niet afschaffen van de euro, de aanpak van de werkloosheid, de (on)macht van het Europese Parlement en vrije arbeidsmigratie.

Arbeids C.A.O.

VANAVOND IN HET EUROPADEBAT
OM 21.30 UUR

Even een kleine reactie op de infobrief van FNV aan haar leden om ze te overtuigen dat men vooral vóór het Soob- cao moet stemmen.

WAT  ER  VOORAL  NIET  IN  STAAT!

• Het zou in ieder geval fatsoenlijk geweest zijn als het FNV ook de andere cao partijen hierin zou hebben betrokken, meer dan enkel het kruisje aanwijzen waar er getekend moet worden.

• Er staat niets in over het al lang verlopen arbeidsvoorwaarden cao(AV-CAO) en dat het daarom uit onderhandelingstechnisch oogpunt beter zou zijn, niet te onderhandelen over het Soob- cao  alvorens er een arbeidsvoorwaarden cao is. Je komt nl. eerst voor je leden op en gaat dan je eigen financiële zekerheid waarborgen en niet andersom! Ook gezien de wederzijdse financiële belangen.

• Er staat niets in over het aankomende vernieuwingstraject voor het AV-CAO en daarmee mogelijk ook wijzigingen in het Soob- cao en dat  het daarom van groot belang is dat deze twee cao's parallel lopen qua looptijd. Het is nl. naïef te denken dat partijen het Soob- cao halverwege gaan openbreken.

• Wat betreft naleving en handhaving cao, wat wil je gaan handhaven als je cao niet eens AVV is? En het budget voor handhaving is peanuts als je met advocaten te maken hebt van multimiljonairs is 1 miljoen een schijntje zeker gezien de omzet van de Soob (35-40 miljoen). In de info staat dat er 2 bedrijven zijn aangepakt w.b. naleving cao.  Als je nu weet dat 70 % van de werkgevers de CAO niet naleven, kan ik je nog wel duizenden namen geven van transportbedrijven die het niet zo nauw nemen. Dus score zéér minimaal!

• Wat betreft de FUWA, een belachelijke stichting, die het werkgevers wel erg gemakkelijk maakt om chauffeurs op grote schaal terug te schalen. I.v.m. de crisis worden al veel chauffeurs te laag of in een verkeerde schaal ingeschaald en men is bang om dit aan te kaarten, wat wordt hiermee gedaan? Niets dus, noppes. Het loongebouw moet op de schop.

• Wat betreft Gezond Transport, waarom moeten die gesubsidieerd worden? Dit is oneerlijke concurrentie t.o. v. andere Arbodiensten. Laten ze bij Gezond Transport hun eigen boontjes maar doppen, zoveel goeds hoor ik niet van deze toko. Het is vooral de werknemer enorm pressen om indien men ziek is deze zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. En wat betreft het van werk naar werk begeleiden indien men langer dan 2 jaar ziek is, is een utopie. Ik moet de eerste nog tegen komen die dat is gelukt.

• Het Soob verstrekt subsidies, maar niet voor de mensen die al jaren in de sector werken. Voornamelijk voor nieuwkomers en zij- instromers, die de sector nog niet kennen en dus nog goed kneedbaar zijn. Schijnbaar zijn de ouderen niet flexibel genoeg of gewoon te duur.

• Dan wil men het 3e jaar WW mede gaan financieren, waanzinnig! Zijn ze nu een charitas instelling aan het creëren. Dit is het paard achter de wagen spannen, men moet eens heel goed hun best gaan doen om deze mensen aan het werk te houden i.p.v. de verdringing mee promoten!  Heeft men eigenlijk wel in de gaten hoe weinig mensen hiervoor in aanmerking komen? Dus men zit weer potjes te vullen terwijl men het geld beter kan besteden aan handhaving CAO.

Zo, even een paar items eruit gelicht, zoals je ziet is de infobrief vooral SCHONE SCHIJN en schijn bedriegt.

Met strijdbare groet,
Chauffeurstoekomst

Bericht van ome Willem

Terwijl de loononderhandelingen stil liggen en men net doet alsof men de
grootste onenigheid heeft, blijken er achter de ruggen van chauffeurs om wel
degelijk onderhandelingen plaats te vinden en vindt er handjeklap plaats.
Handjeklap over JOUW en MIJN poen, 40 miljoen!!

Begin dit jaar liep onze "CAO" af; er diende een nieuwe te komen. Maar na
enkele gespreksronden liepen de onderhandelingen tussen werkgevers (TLN)
enerzijds en werknemers (FNV, CNV en De Unie) anderzijds muurvast.

Er werd door de vertegenwoordigers van de werknemers (de vakbonden) gedaan of
men niet meer met elkaar zou onderhandelen. Er werd aan chauffeurs wijs gemaakt
dat "De Bonden" met het TLN niet meer "on speaking terms" waren.

Maar dat is, na nu blijkt, gelogen!!

Achter de rug van bijna elke chauffeur en logistieke medewerk(st)er om
onderhandelen de partijen rustig verder om "hun" eigen poen veilig te stellen,
geld dat chauffeurs (en anderen in de sector) voor ze betaalden!!!!!

Naast het zogenaamde CAO- beroepsgoederenvervoer waarin de lonen en
arbeidsvoorwaarden worden geregeld, kennen wij nog een CAO, het zogenaamde
SOOB-CAO. Daarin vloeit jaarlijks 40 miljoen euro in, geld waar jij en ik aan
meebetalen.

Geld dat "beheerd" wordt door werkgevers en werknemers.

Die poen moet natuurlijk worden verdeeld. En terwijl de loononderhandelingen
spaak zijn gelopen, chauffeurs nog steeds met lege handen staan, blijken er
doodleuk tussen bonden en werkgevers wel degelijk onderhandelingen plaats te
vinden over verdeling van die poen, veertig miljoen per jaar!! Jouw en mijn
geld!

Achter de ruggen van chauffeurs om heeft het FNV reeds zijn handtekening gezet
voor de verdeling en hoopt zo een kleine 4 miljoen euro binnen te harken; het
nieuwe motto van de FNV;
Eigen geld eerst!!

Chauffeurs kunnen kennelijk barsten.

Inmiddels staan CNV en De Unie onder grote druk! Hoe sterk zijn hun beentjes?
Hoe groot hun moraal besef?
Met het ondertekenen van het SOOB-CAO, dat immers liefst vóór 1 april getekend
moet zijn, geeft men een onderhandelingsmiddel uit handen.

Zo ongeveer het enige dat wij, chauffeurs, hebben.

Niet tekenen betekent immers; geen verdeling van poen! Wel tekenen betekend;
aan TLN een geladen geweer overhandigen waarmee de chauffeur zelf mee zal worden
omgebracht.

Achter de rug van de eigen leden om tekende reeds het FNV; Achterbaks, Verraad!
Minachting! Verbijsterend!!

Een sterk staaltje van de FNV: hoe fles ik mijn eigen achterban!!
Schaamteloos!!
Willem de schaker (grunbauer)


Chauffeurs gaan niet langer TLN prijsdumping en winstoptimalisatie van EVO verladers financieren!!!
Vakbonden organiseren gezamelijk 15 maart protest-bijeenkomsten op 4 plaatsen in het land voor een goede CAO in een eerlijke sector.

LAAT DAAR MASSAAL U STEM HOREN!!

Het woord is nu aan alle chauffeurs..leden en niet leden.!

[image:image-1]

De locaties zijn:
Nieuwegein: Het Veerhuis,  Nijemonde 4, 3434 AZ Nieuwegein
Assen: Hotel Van der Valk Assen, Balkenweg 1, 9405 CC Assen
Dordrecht: Postiljon Hotel Dordrecht, Rijksstraatweg 30, 3316 EH Dordrecht
Asten: Hotel Nobis Asten, Nobisweg 1, 5721 NA Asten
De bijeenkomsten starten om 10.00 uur en zijn om ongeveer 12.00 uur afgelopen. De zalen zijn om 09.30 uur open.


CT On the Road, Het failliet van Transport liberalisatie
Loek Koenders bij Transportradio over 40 miljoen

Aanmelden voor Nieuwsflits klik hier

Loek Koenders bij Transportradio over de bijeenkomst 7 september Pittstop Vlaardingen
NOS Ned 1 Parkeerprobleem Vlaardingen
Vlaardingen is wildkamperende chauffeurs beu

                                                                            OPROEP

Zoals iedereen heeft kunnen volgen is er afgelopen week weer een hoop commotie onstaan over kamperende MOE-land chauffeurs in Vlaardingen waar oa de plaatselijke ondernemers gedreigd hebben de boel te blokkeren.
Naar aanleiding van alle berichtgeving is er een verzoek gekomen uit de landelijke politiek om een bijeenkomst te houden met iedereen die betrokken is bij dit probleem.

Inmiddels is er ook belangstelling getoond door landelijke media en hebben we inmiddels een bijeenkomst gepland op zaterdag 07-09-2013 in “De Pittstop” aan de Wilhelminahaven in Vlaardingen.(zaal open om 12.30 u, aanvang 13.00 uur.)
Route

Wij willen dan ook iedereen oproepen, omwonenden, ondernemers, chauffeurs..,die geconfronteerd worden met ernstige overlast van kamperende MOE-land chauffeurs, die zaterdagmiddag naar deze bijeenkomst te komen.
Mooiste zou zijn ondersteunend foto-film materiaal, bewijzen van schade en dergelijke mee te brengen.
Wat ons betreft zou het ook een idee zijn een grote zak met de rotzooi die onze Moeland collega´s hebben achtergelaten voor Uw deur mee te brengen.
Wilt U aanwezig zijn op deze bijeenkomst? Laat het ons dan even weten op contact@chauffeurstoekomst.nl  

Nightmare in “Holland”.

Ascher in Knevel en van den Brink
Roemeense chauffeurs terroriseren Vlaardingen

Nightmare in “Holland”.

Afgelopen week heeft Lodewijk Ascher, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en vicepremier in het kabinet-Rutte II de Code Oranje afgekondigd over de grote toestroom van arbeidsmigranten uit de MOE-landen.
Om deze toestroom in te dammen roept hij oa Brussel op om maatregelen te nemen en zoekt hij medestanders onder de West-Europese lidstaten om dit af te dwingen.
Wat enigzins onbelicht blijft is de manier waarop oa chauffeurs geronseld worden in deze MOE-landen met de mooiste belofte’s en vervolgens in Nederland in een regelrechte nachtmerrie terecht komen.
Onderstaand een artikel, verschenen in de Hongaarse krant MAGYAR SZÓ op 01-08-2013 met het verhaal hoe Hongaarse chauffeurs geronseld worden om vervolgens hier op de meest schaamteloze manier door Nederlandse bedrijven uitgebuit te worden waarbij intimidatie en bedreigingen niet geschuwd worden.
Ik ben van mening dat we ons als transportsector collectief diep mogen schamen dat we gewetenloze ondernemingen, die op een dergelijke manier met mensen omgaan en daarmee ook nog eens ons sociale systeem ondermijnen, nog langer in ons midden dulden.

Onderstaand artikel is geschreven door Lívia Sztojánovity en op verzoek van Chauffeurstoekomst vertaald door de hoofdredacteur van Magyar Szó, Zoltan Vigi, waarvoor onze grote dank.

Roelof Bonte,

Chauffeurstoekomst.nl


Badly fared truck drivers
Work abroad could turn into a nightmare, unless we are careful


by Lívia Sztojánovity

Date of upload: 1 pm, August 1st 2013 – www.magyarszo.com

http://www.magyarszo.com/hu/2052/vajdasag_szabadka/99798/P%C3%B3rul-j%C3%A1rt-kamionsof%C5%91r%C3%B6k.htm


[image:image-1]

No matter how alluring working abroad could be, most of us are afraid of being tricked in a country where we are lost or where we don't speak the language, don't know the laws or where we don't have the right papers... We could sign a work contract in a foreign language, which could later bring us a lot of inconvenience.

Who hasn't had a friend so far, or a relative, a neighbour, an acquaintance that have tried their luck working abroad on a shorter or longer basis? Some succeed, which gives positive perspective to others when it comes to working abroad. The biggest appeal of this is, by all means, the high salary, and the creation of an existential security for which there are no means in Serbia. However, a significant number of these people has been badly fared, e.g. the promised appartment didn’t exist, the negotiated salary wasn’t transferred, and as a result the worker was starving. Some other instances include examples that the work conditions were far from the facts discussed, the workers couldn’t be in contact with family members at home, and they couldn’t go home, because there is no cash in hand, since they had spent all their money to cover the costs of the travel expenses to the foreign country, with hopes of a better salary that could also provide for the family left at home.

Some can only disengage from the clutches of the work in only several months' time, because in most of the cases they have been frightened, or threatened. The resourcefulness which characterizes them at home is gone, primarily because, prior to leaving their home country and signing the contract, they do not inform themselves enough about the laws of the foreign country, the employer, nor the organizations that could help a foreigner in trouble.  

A man from Palić, who wishes to stay anonymous, has contacted our office to tell us that several Magyars from Vojvodina, Serbia, mostly from Palić, Bački Vinogradi and Moravica have worked under similar conditions at a Dutch transport company, whose owner is also from Vojvodina. For these men, one of the main reasons to work at this company was that one’s contryman would not trick the other – especially his own neigbours and close friends, as it was in some instances.

- This is a typical incident in Europe. They lure people with tempting offers, but as soon as one arrives in a new country, they encounter  all kinds of problems. When I got to the company, it took me very little time to see that the owner wouldn’t work in accordance with the law, or to duly pay the workers. The contracts, for example, have had some drawbacks for the employee because they have to sleep in their trucks, without any lodging or basic means for proper hygiene except for washrooms at petrol stations, and they do not have health insurance either. This employer takes people who have financial problems and do not speak the country’s language. Usually the owner properly pays the first salary, then the excuses begin and pays only fifty euros after each week, enough only to cover food expenses. When the workers demand their payment, they receive additional couple of hundred of euros, just to pour oil on troubled waters. These men get secluded from the outside world. They live in a Dutch parking lot. In most of the cases they do not have mobiles, nor Internet connection. After some time, the owner starts threatening his men that in case they left, he would file a suit against them for breach of contract – or that they would  come off a loser because they work illegally, unregistered. As a result the truckers are afraid because they do not know the Dutch law, nor their own rights as foreign workers, and because they lack the proper knowledge of the language they cannot seek out new employment. Additionally, they do not have even enough time for this, because they are constantly on the road. Some do not quit their jobs because the owner owes them a significant amount of money, and they lack the cash to go home. – the young man told us, who helped us contact people that used to work there, or who are still employed at this company. Most of them, by their wish, anonymously, affirmed all of the above.

- I have been here for a year now and I was promised a flat a year ago, but nothing’s happened ever since. The work conditions are somewhat OK, however there have been some minor irregularities, like we had to drive more hours than the norm. But the biggest problem has been that during the weekends, when there is no work to do, we do not have a place where we could sleep, cook or wash – you can’t do these things in the truck. The salaries had been late up to the last couple of months, though, the owner still has to pay us several thousand of Euros, but I don’t know how much, because I can’t make head or tail of my salary receipt. Still, we were promised that every cent would be paid out to us, and that we would be officially registered on the list of workers. Many have left, and currently five of us are working here, while there are eight trucks. So he [the owner] has to do something. Unless he finds enough drivers, the vehicles will be on stand, and that is quite a severe loss of money for him. – one of them said.

- I went there on a friendly basis, quitting a well paid position at home, because I thought it would turn out good. He even promised us a car to travel home. I had two accidents while working there, though both times I was hit by another vehicle by the other’s fault. This was no argument for the owner, and he wanted me to pay for the damages, whereas in such cases, and if I had been officially registered, the insurance company would have compensated for the damages, or, if the authorities would have found me guilty, I would have suffered the possible consequences. I worked for him for a year, and I was paid out cca. four thousand Euros, where I had been promised 2400-3600 Euros per month. There was an immense amount of work. I used to have three shift-cards, so I could drive more kilometres and would never run out of the daily nine hours of drive. When I had enough of waiting for my salary I came home on a Romanian bus.

- There were some who got pneumonia, because the owner didn’t fix the heating in the cabin, one of them drove kilometres with a broken trailer-tire. At another point, some had to start with malfunctioning brakes, or they were on the road with overloaded trailers with two axles instead of three. Then, the mandatory technical check-ups have been regularly ignored, workers haven’t been informed about regulations in foreign countries which had the result of drivers being fined, which they had to pay out of their own pocket. The young man, who told us about the ill fate of these workers, would like to warn everyone to thoroughly inform themselves about the laws and civil rights of the target country; they shouldn’t sign contracts written in a foreign language and they shouldn’t be afraid of seeking help from local authorities, or from free aid services, which can provide an interpreter if deemed necessary.

In Serbia, advertisements published in the papers, or broadcasted on the radio can both be as deceiving as in the case of this Dutch company, where they exploit people applying for the truck driver position. There are a lot of dummy employment agencies that lure out money by asking for various documents from applicants but fail to provide a workplace in the end. At least one such agency is closed each month. Experts advise that the contract ought to be shown to an expert prior to contract signature, and no one should pay anything, unless the agency guarantees something in return.  The list of reliable agencies can be found on the website of the Ministry of Work and Employment.

© chauffeurstoekomst.nl sinds 2007
Terug naar de inhoud